68th IFLA Council and General
Conference
August 18-24, 2002

!Eiir

GLASGOW 2°°7

Code Number: 051-127-E
Division Number: A\

Professional Group: Newspapers RT
Joint Meeting with: -

Meeting Number: 127

Simultaneous Interpretation: -

Scottish Newspapers and Scottish National Identity in the Nineteenth and
Twentieth Centuries

I.G.C. Hutchison
University of Stirling
Stirling, UK

Abstract:

Scotland is distinctive within the United Kingdom newspaper industry both because more people read
papers and also because Scots overwhelmingly prefer to read home-produced organs. The London
‘national’ press titles have never managed to penetrate and dominate in Scotland to the preponderant
extent that they have achieved in provincial England and Wales. This is true both of the market for daily
and for Sunday papers. There is also a flourishing Scottish local weekly sector, with proportionately more
titles than in England and a very healthy circulation total.

Some of the reasons for this difference may be ascribed to the higher levels of education obtaining in
Scotland. But the more influential factor is that Scotland has retained distinctive institutions, despite being
part of Great Britain for almost exactly three hundred years. The state church, the education system and
the law have not been assimilated to any significant amount with their counterparts south of the border. In
the nineteenth century in particular, religious disputes in Scotland generated a huge amount of interest.
Sport in Scotlaand, too, is emphatically not the same as in England, whether in terms of organisation or in
relative popularity. Additionally, the menu of major political issues in Scotland often has been and is quite
divergent from England — for instance, the land question and self-government. Moreover, since the union
of 1707, there has been no elected or representative forum within Scotland to debate these matters. As the
government and the press in London both tended to ignore Scottish matters almost completely, the Scottish
newspapers were the only available medium through which controversy and discussion on reforms and
policy-formulation could be conducted. Scottish papers therefore tended to carry a great deal of material,
both news and comment, which was specific to Scotland, and nowhere more so than in the sports pages



The creation of the Scottish parliament in Edinburgh in 1999 has been a boost for the Scottish press, since
the deliberations of this body are not much reported in the national papers. But the Scottish parliament
administers most of the internal domestic matters which affect Scotland, so there is naturally considerable
interest among the citizens to be informed of proceedings there. The quality (i.e., non-tabloid) Scottish
press has been diligent and thorough in meeting this obligation from the outset, so that they devote as
much space to the parliament in Edinburgh as the equivalent national papers do to the parliament in
Westminster.

Despite the fact that ownership of the Scottish dailies has for most of the twentieth century been in the
hands of non-Scots, there ahs not been any dilution of the heavy Scottish content these papers contain.
Indeed this remote proprietorship may well have been advantageous, as in the case of the rejuvenation of
the Scotsman in the mid-1950s under a Canadian owner.

The Scottish press has a long history of willingness to innovate with new equipment, and this has persisted
to the present, with use of e-mail and web-sites universal among the daily and Sunday papers, and
spreading steadily through the local weeklies.

Newspaper readership in Scotland presents two particularly striking features.

Firstly, a larger share of the population reads papers than in the rest of Britain. A survey in1982 established
that in Scotland 84.6% of adults read a morning paper, whereas in England and Wales, the figure is
75.0%." The difference in terms of circulation figures is equally evident: in 2001, sales of morning papers
in Scotland amounted to 451 per 1,000 people aged 16 and over, against 271 in England and Wales. For
Sunday papers, the difference is even wider: in England 292 copies are sold per 1,000, in Scotland, 501.

Secondly, again unlike the rest of Britain, Scots overwhelmingly prefer to read regional papers (i.c.,
published in Scotland) rather than the ‘national’ titles originating from London. The 1982 survey
remarked that 30% of Scots read their four regional morning dailies, while a mere 5% in England and
Wales read their twelve regional morning titles. Even more tellingly, if the readership of two other papers
with a heavy Scottish content were taken into account, the six Scottish dailies were read by 79% of Scots,
while the nationals were read by 27%. The same pattern prevails in the Sunday market. In 1982, the three
Scottish Sunday papers were read by 82% of Scots, but the London Sundays by 37%. In England and
Wales, the regional Sundays are of little significance: in 1989, the Scottish Sundays sold 1,391,000 copies,
the non-metropolitan Sundays south of the border had a combined circulation of 491,000.> As the 1982
study observed, ‘The suggested conclusion is that there is an overwhelming preference by Scots for their
own Scottish media, catering for Scottish tastes and aspirations.”*

It may be appropriate to briefly outline the composition of the Scottish daily and Sunday press. The four
main cities each produce a morning daily, all with a current circulation between 85,000 and 100,000.° A
noteworthy aspect is that none of them can be termed ‘national’, inasmuch they sell particularly strongly in
their immediate hinterland, but are little bought elsewhere in Scotland. Thus the Scotsman, which claims,
as its title implies, to be a paper for the whole of Scotland, was read in 1982 by 28.7% of the population in
Lothian region, of which Edinburgh is the capital. But in neighbouring Strathclyde region, where Glasgow
is the centre, a mere 1.3% read the Scotsman. It is worth remembering that Glasgow is 60 kilometres from
Edinburgh.

These city dailies are all broadsheet in format and their niches are either ‘middle-market’ or ‘quality’, to
use the terms applied to the London nationals. The ‘tabloid’ sector is dominated by a single Scottish paper,
the Daily Record. It is a stablemate of the London Daily Mirror, but there is virtually no overlap in
content, as the Record is full of Scottish material. The diverging sales trajectory of the two papers is
illuminating: between 1984 and 1994, the Mirror’s circulation fell by 28.1%, the Record’s by only 0.1%.
Until the 1970s, the Mirror was the largest selling paper in Britain, but since then its circulation has



plummeted, so that it has surrendered the top position to the Sun, and indeed has now been overtaken by
the mid-market Daily Mail. The Record has withstood the challenge of the Sun more effectively than its
London sister: in March 2002, the Sun’s sales in England were 2.9 million, the Mail’s, 2.2 million, and the
Mirror’s, 1.9 million; but in Scotland, the Sun sold 362,000 copies, the Mail, 123,000, and the Record,
573,000.° Tt is instructive that the Sun has only begun to make inroads in Scotland after it heavily
reinforced staffing at its Scottish bureau and inserted a very strong Scottish content into its pages.” This
necessity for a Scottish slant was identified some 70 years ago, when Lord Beaverbrook founded the
Scottish Daily Express. Of Scottish ancestry, Beaverbrook emphasised from the outset that this would not
be a carbon copy of his highly successful Fleet Street Daily Express, but would have a high quota of
Scottish material. Until the late 1960s, the Scottish Daily Express was the largest selling paper in Scotland,
with a huge Scottish staff — at the closure of its Scottish operation in 1974 1,942 were employed in
Glasgow alone.*

The Sunday market in Scotland has long been dominated by two titles: the Sunday Post and the Sunday
Mail, the Sunday version of the Daily Record. These two have a huge circulation in Scotland: the 1982
study revealed that 67.3% of Scots read the Post, and 53.4% the Mail. In England, the biggest paper, the
News of the World, was read by 28.2% of adults, but in Scotland, by 12.8%.° There are two quality
Sundays produced in Scotland, one linked to the Scotsman, the other to the Herald. These are relative
newcomers, both begun within the past decade, so the ascendancy of home products in this segment of the
market is less pronounced than in the popular press. But already they are selling about as well as the
largest national quality, the Sunday Times.

Scotland has a long tradition of vigorous local papers. The standard catalogue of titles records some 1,100
journals existing at one point or another in the past 200 years.'® Throughout the twentieth century, the
number of Scottish local papers remained at about 15% of the English total, although Scotland’s
population was 10% of England’s."" Over the last hundred years, mergers and closures have whittled the
number down, so that the current Benn’s Media directory lists just over 100 such papers surviving, with a
total circulation verging on one million - a sizeable tally in country with an adult population of just four
million. But the pattern is not one of unremitting contraction: in the last 30 years, nearly 40 new local
papers have opened, although not all have survived. The most renowned newcomer is the West Highland
Free Press, which started in 1972.

Part of the reason for the higher quotient of readership in Scotland may be explained in terms of supply
and demand. Demand may have been influenced by the fact that in the nineteenth century educational
provision in Scotland was substantially more widespread than in England. Basic literacy statistics reveal
that in the middle of the nineteenth century, the figure was higher for Scottish women (77%) than for
English men (70%), and this differential persisted, albeit with a diminishing gap, until the turn of the
century.'” Although universal schooling was started in the 1870s in both countries, participation in
education continued at higher levels in Scotland. The proportion of children staying on at school beyond
the minimum leaving age and also acquiring paper certificates has been, and still is greater in Scotland. In
2000, 58% of Scottish and 50% of English schoolchildren emerged with 5 GCSE passes at C or above,
while 56.8% of Scots of working age had qualifications to at least A-level standard, against 47.6% south of
the border. Additionally, attendance at university has been pronouncedly more prevalent in Scotland than
in England. Again, in the mid-nineteenth century (1865), those at university in Scotland comprised 1 in
1,000 of the total population, while in England the ratio was 1 in 5,800." Throughout the twentieth
century, Scotland retained its superiority in this area, although, as with schooling, the gap has narrowed
somewhat. To-day, 1 in 750 of the total English population is studying for an undergraduate course, in
Wales, 1 in 705, and in Scotland, 1 in 650.



In the past, then, readership percolated further down the social scale than was the case in England.
Alexander Russel, the great editor of the Scotsman in the middle of the nineteenth century, recalled that as
he was travelling to Galashiels in the Borders:

He heard a voice crying, ‘Russel! Russel! He looked about and saw that the shout came from a ploughman
who was at work in a field past which he was driving. The man pulled up his horses, left his plough stilts,
ran down to the roadside hedge and asked over it: ‘how is the Irish Church Bill going?’

The person retelling this episode commented: ’I wonder where else in all the wide world would an editor
of a great newspaper have been accosted in like manner, or asked such a question by a peasant.”'* His
comments have greater impact, as he was an Englishmen who had worked for papers in both countries.

On the supply side, Edinburgh was - and remains - the most important publishing centre outside London,
housing firms such as Chambers, Black, Constable and Bartholomew. Glasgow also had significant
publishing sector, notably the firms of Collins and Blackie. Thus, there was a large pool of skilled
printworkers (probably a consequence of the educational provision discussed above) who would provide
the artisan skills necessary for producing a newspaper, and printing machinery would be easy to acquire.
One consequence of the large stock of educated people might have been that while the traditional
occupations for university graduates were medicine, law, teaching and the church, if these palled, it was
not unusual for graduates to turn, as an alternative career, to journalism - a field in which Scots have long
been prominent. Thus the first professional journalist to edit the Glasgow Herald was appointed in 1856,
almost exactly 75 years after the paper began. He was succeeded, however, by a university professor,
while the Scotsman at more or less the same time was edited by a former clergyman, who later became a
barrister and ended up as an MP."

Nevertheless, the more important mainspring of the success of the press in Scotland in resisting massive
encroachments from the metropolitan papers with greater success than its English and Welsh provincial
equivalents probably lies elsewhere. It is the nature of Scottish civil society and the peculiar constitutional
arrangements which persisted after the union of Scotland with England and Wales in 1707 which had
greater influence. For the union merged only the two parliaments, and so Scotland was left with a separate
and quite distinct set of national institutions — notably church, education, poor relief and law. The
administration of Scottish affairs, while nominally run from Westminster and Whitehall, was from the
nineteenth century effectively left in the hands of Scots in Scotland. There was, for instance, no designated
minister with responsibility for Scottish affairs between the 1820s and 1885. Even after the Scottish Office
was set up, it tended to be a domain left unintruded upon by UK ministers and departments.'® There was,
however, no debating forum where policy on matters affecting Scotland could be aired, and parliament in
London was normally too preoccupied with Imperial and British-wide issues — and, in any event, both too
ignorant of and indifferent to the peculiarities of Scotland. It was therefore difficult to have Scottish affairs
fully discussed at Westminster; so the medium through which these topics could be taken up became the
newspapers.

Religion bulked larger in nineteenth century public affairs in Scotland than in England (but perhaps not in
Wales), and its importance persisted longer into the next century. Whereas the state church in England was
Anglican, in Scotland it was Presbyterian, with Anglicanism a very small dissenting church. Accordingly,
issues affecting the Church of England evoked little interest in Scotland, and Presbyterian controversies,
equally, were not much covered in England. Additionally, Scotland was more Presbyterian than England
was Anglican. In 1851, 47% of churchgoers in England were Anglican, in Scotland, 91% were
Presbyterian.'” Moreover, the Scottish church was racked in the nineteenth century by divisions which did
not obtain south of the border. A serious split — the Disruption - occurred in the Church of Scotland in
1843, with one third of the clergy and members departing to form a new church. This episode is frequently
depicted as the most important event in nineteenth century Scottish history, and the newspapers were full
of the ten year’s debate which preceded the Disruption.'® Indeed, several titles were established solely to



propound one side of the debate — mostly these were on the evangelical wing, who left in 1843." The best
example is the Witness, founded in 1840 and edited by the famous geologist and naturalist, Hugh Miller.”
In many places, too, existing newspapers would be drawn to one side or the other, as in Stirling, whose
Observer became identified with the seceding party. The perpetuation of the bitter conflict for some 60
years after 1843 kept church matters to the fore in the papers. For instance, the regular meetings of the
local presbyteries [regional committees] of the three main Presbyterian churches were reported and
commented on editorially as fully as the deliberations of local town councils. Again in the last quarter of
the nineteenth century, the disestablishment of the Church of Scotland became a major agitation, far more
so than its English counterpart, and again the press explored this question exhaustively. The forerunner of
the Daily Record established its popularity by acting as the mouthpiece of evangelical disestablishers in the
west of Scotland.”'

Although religious adherence has declined in the twentieth century Scotland, the process has been less
precipitate than in England: in the latter, Protestant church membership fell from 3.9 million in 1900 to 3.1
million in 1970, but in the former it moved from 1,164,000 to 1,179,00.2 In consequence, church matters
could still generate news columns well into the second half of the century. The prime example of this is a
ferocious campaign waged by the Scottish Daily Express between 1958 and 1968 against proposals to
forge a degree of unity between the Church of Scotland and the Anglican church.”® The Express’s
campaign was carried on in its news and comment sections, and when the unity talks were eventually
abandoned, a leading Anglican participant, the bishop of Bristol, ascribed much of the responsibility to the
paper’s involvement.** It is extremely unlikely that the biggest-selling English daily would have embroiled
itself in such a matter — indeed the efforts to merge the Church of England with the Methodist church,
occurring at about the same time, drew little attention in the more popular press. It is interesting, also, that
the Scottish Daily Express’s circulation actually rose during its was against ‘Bishops in the Kirk’, while the
national Daily Express’s fell.”

Another aspect which kept the Church of Scotland in the press’s eye was that its annual General Assembly
was sometimes portrayed as a surrogate parliament, so that the Assembly’s pronouncements were seen as
indicators of Scottish opinion on topical issues. The General Assembly did not confine itself to religious
matters, but spoke regularly on wider themes — social, political and moral — throughout the twentieth
century, and the Church of Scotland’s support for Scottish self-government in the 1980s and 1990s was
taken to mark a sea-change in attitudes generally. The attention given to the Assembly’s proceedings was
quite extensive, with as much space devoted in the quality Scottish press to the General Assembly as to
proceedings in the Westminster parliament.

The significant differences in the Scottish and English education systems, already alluded to, meant that
the former attracted little reporting in national London papers. Yet education was, as we have seen, a
matter of major preoccupation for Scots. The universities were viewed as national institutions and so
subject to public debate, whereas the older English ones were regarded as private bodies, immune from
outside comment. The higher proportion of Scots, as compared to England, using schools in the state, not
the private, sector heightened the widespread interest in education policy. The need for separate legislation
underlined this distinctiveness. The press fully debated educational issues from the 1830s down to the
present day.”® The Herald and the Scotsman both have a weekly education page, entirely concentrated on
the position in Scotland.

Scots law is radically different in several leading fields from English law — pre-eminently in the areas of
property, family, obligations and criminal law and procedure. This means that separate legislation is
frequently needed for Scotland, and again it is in the columns of the Scottish, not the national, press that
public discussion takes place. Similarly, commentary on decisions handed down in Scottish cases almost
never impact on non-Scottish newspapers, but are often debated here.



The political role of the Scottish press is also highly pertinent in explaining its persistent strength. As
elsewhere in Britain, of course, papers were started up in the nineteenth century explicitly to serve party
interests — the Scotsman was launched in an effort to counter the prevailing reactionary Toryism of the
post-Napoleonic war era, and the Conservatives in turn spent heavily starting up party organs, notably in
the 1870s and on the eve of World War 1.

More vitally, there were issues of high priority in Scottish politics which did not always apply in England
with the same intensity — disestablishment is a good instance. Two topics may be selected as examples of
this trend First, the land question, which acquired high saliency in late nineteenth century Scotland,
mainly because of conditions in the Highlands. The resistance offered there by the crofters (peasant
farmers) to landlords’ evictions and harassment acted as a major catalyst in Scottish politics, even outside
the region. Much of the credit for the crofters’ successful struggle can be ascribed to the role of
newspapers, notably the Oban Times and the Highlander, in promoting the cause and in linking the
geographically disparate movement.*® The issue was projected beyond the Highlands by, among others, by
the radical Glasgow paper, the North British Daily Mail. Between 1906 and 1911, efforts to legislate for
Scottish smallholders’ rights aroused great passion in the newspapers, with the Oban Times once again
prominent in the anti-landlord camp.” In the last twenty years, the rights of small, isolated Scottish
communities to protect themselves from arbitrary decisions by landowners have been vigorously
championed by Scottish papers, with the West Highland Free Press being perhaps the foremost in
publicising these abuses to a wider public. It is highly significant that one of the major early priorities of
the new Scottish Parliament has been to tackle this aspect of the land question, whereas there is pretty well
complete indifference in England to this matter.

A second field is the demand for the establishment of a devolved legislative body with responsibility for
Scottish affairs. The late nineteenth century campaign for the creation of a separate government
department to deal with specifically Scottish matters resulted in the setting up of the Scottish Office in
1885. One of the most weighty influences in this campaign was the Scotsman, then probably at the peak of
its reputation as an opinion-former second only to the London Times. The editor of the Scotsman liaised
very closely with Lord Rosebery, the main political advocate of this innovation.”® Thereafter newspapers
took up the call for more self-government on an intermittent basis: for instance, Beaverbrook’s Scottish
Daily Express advocated the cause in the 1930s, largely as a circulation-boosting bid. It is significant that
in the late 1940s and early 1950s, when a movement to demand a Scottish parliament was drawing
considerable pubic support, the civil servants in the Scottish Office carefully monitored the local press
within Scotland to ascertain the extent of backing for the demand. The conclusion drawn was that very
few papers were sympathetic to the cause, and by the very early 1950s, both of the main parties —
Conservative and Labour — had effectively decided to ignore the mass petitioning movement. The growing
swell of public opinion since about 1980 for some greater Scottish control of Scottish affairs had been
reflected in the disposition of the press. The Scotsman had been a firm supporter of home rule since about
1945, but its stance grew more explicit and insistent from the mid-1970s. Papers previously cool to
devolution, like the Daily Record and the Glasgow Herald, became increasingly committed to
constitutional change. By the late 1980s there was, in effect, almost no paper with a significant circulation
in Scotland willing to adopt the anti-devolution standpoint.”'

Perhaps the other significant aspect of the divergence between the Scottish and the national press is that
within the last thirty years the political balance of the latter has tilted decisively towards the Tories. By
1980, only the much-shrivelled Daily Mirror was on Labour’s side, and even it had lost its confident
unwavering support of the immediate post-war years. The right had gained the adhesion of the largest-
selling newspaper, the Sun, and the eclipse of the Mirror by the Daily Mail, a stridently pro-Tory organ,
underscored the trend. But in Scotland, the Sun struggled until the later 1990s to challenge the dominance
of the Daily Record, still more strongly pro-Labour than its Fleet Street partner, the Mirror. This may be
adduced as part of the explanation why Scotland proved more resistant to the enchantments of Thatcherism



than the rest of Britain. Yet the political influence of the press on Scottish opinion may be overstated: the
SNP rose throughout the last quarter century of the twentieth century without any newspaper giving it
reliable support, until the Sun opted in the early 1990s to champion Scottish nationalism — partly in a bid to
outflank the staunchly pro-Labour Daily Record.*

The strong position of the Scottish press looks likely to be extended by the advent of the Scottish
Parliament. Inaugurated in 1999, its responsibility covers a wide swathe of internal social, cultural,
environmental and economic topics. These were matters which had always excited the Scots, and had
proved a major determinant of their reasons for preferring Scottish to national newspapers. Additionally,
the new parliament soon adopted different policies from the rest of Britain on several social issues — such
as supporting university students and dealing with care for elderly. Furthermore, a number of purely
political crises have added considerably to the high profile of the Scottish parliament. The coverage of the
Edinburgh parliament in the national British press has not been regular or detailed, except when
particularly headline-grabbing issues have occurred. But the treatment of the parliament in the Scottish
press has been steady and in-depth. The four city morning papers all devote about a full page daily to
parliament—related material, while the tabloids give more fitful reports. Sometimes this consists of
opinion, commentary and background briefing, with some papers providing a light-hearted sketch on
proceedings. In general, reporting of the Scottish parliament is about the same in extent, depth and tone as
national newspapers deal with Westminster. For example, the web-page for the Aberdeen Press & Journal
for 17 May 2002 listed three pieces on the Scottish parliament in its top five news stories, while only one
item related to the Westminster parliament — and then only tangentially - and was placed seventh. It will
be very interesting to see if the projected regional assembles in England stimulate wider perusal of regional
morning dailies in England.

Another important aspect of the Scottish press was its role in preserving the Scots language. The press has,
however, not been very active in sustaining the Gaelic language. Efforts have been made from time to
time to produce an all-Gaelic paper, but have been short-lived. It is perhaps ironic that the longest-lasting
paper, MacTalla, was produced in Canada by the emigrant Gaelic community in Cape Breton Island from
1892 to 1904. Some papers with a readership based in the residual Gaelic-speaking areas have
contributions in the language, and the Scotsman has a daily Gaelic column. These are usually, however,
opinion or commentary, rather than news-based items. For news and information, Gaels are obliged to
have recourse to radio and TV.

Scots, in contrast, experienced a resurgence in the second half of the nineteenth century, thanks to
newspaper material in the language. The main medium was the radical People’s Journal, which was
widely read by the rural and urban workforce: by 1914 its circulation had reached 250,000. Radical
propaganda in the People’s Journal was conducted in Scots by the influential W.D Latto, while in the
north-east, William Alexander also used broad Scots in the Aberdeen Free Press to champion the lower
rural social groups. At the end of the century, James Leatham wrote in the north-east press propounding
the case for socialism in Scots. Elsewhere in Scotland, local dialects were aired in the newspapers of these
communities. These writings commented on current political and social developments, and should not be
confused with the sentimental ‘kailyard’ fiction school of the late nineteenth century, which was targeted at
a non-Scots-speaking audience, with the Scots language inserted for comic effect.”’ After the First World
War, this use of Scots in the newspapers petered out, except in special circumstances, such as reporting
verbatim evidence given by witnesses in court cases. Unlike Gaelic, there was no church or equivalent
cultural medium to sustain Scots, and it rarely appears in newspapers nowadays.

Sport has been an important factor in the resistance shown by Scots to reading national papers. It is not the
case that Scots are more interested in this area: a study in 1982 showed that exactly same proportion of
readers —22% - in England and Scotland stated that they bought their paper for football news- but it is the
case that the Scottish angle is catered for solely by Scottish papers. There are two reasons for this. Firstly,



many sports, although common to England and Scotland, are organised in quite separate structures.
Secondly, the relative popularity of certain sports is quite different north and south of the border. As to the
first, the key sport is association football (soccer). From its inception as a rule-based sport in the last
quarter of the nineteenth century, the English and Scottish Football Associations have been totally distinct.
The metropolitan press has always been preoccupied with the game in England, with the Scotland rarely
being given more than a couple of paragraphs once a week. Scottish papers equally devote the
preponderance of their coverage to football in their own country.

As to the second factor: the most traditional English summer game, cricket, is played but little — and to no
high standard - in Scotland, so that neither English nor Scottish matches are much reported in Scotland.
Golf'is by far the more popular summer sport in Scotland, whereas in England it is still something of a
recreation for a socially restricted segment. Accordingly, there is greater detail in Scottish papers on this
sport, certainly relative to cricket, but in English papers the opposite is the case. It is instructive that the
Scotsman has a special website devoted to golf, but none for cricket. As an example of these differences,
the Herald for Saturday 11 May 2002, had four times as much text on Scottish as on English football, and
cricket had one third of the space given to golf. In the London-based Guardian for the same day, there was
no mention of football in Scotland, but 9.5 [tabloid] pages on the game in England, and nearly 5 times as
much on cricket as on golf.

The ownership of the Scottish press has evinced two clear trends: consolidation into the hands of a few
concerns, and control frequently located outside Scotland. Whereas until the Second World War, almost
every local paper had its own proprietor, customarily either an active editor or manager, almost the entire
local press is now effectively owned by half a dozen holding companies. The four largest combines are
Scottish & Universal Newspapers [SUN], the Johnstone Press group, Scottish Provincial Press, and Clyde
& Forth Press. About a dozen smaller regional groups also exist, usually with three to five titles in their
portfolio. Of the larger concerns, SUN is a subsidiary of Trinity Mirror, an English based company which
also owns a large number of English local papers, while the other three are Scottish-based - although
Johnstone Press owns a substantial number of English weeklies..

Only one set of the daily and Sunday papers has been continuously owned by Scottish based business; viz.,
the Dundee Courier & Advertiser, and the Sunday Post, which are part of the extensive D.C. Thomson
empire. Since the 1922 the Daily Record and the Sunday Mail have been components of British press
conglomerates: firstly bought by the Kemsley Group, then in 1955 they were transferred to the Daily
Mirror Group. From 1953 the Scotsman and, a couple of years later, the Aberdeen Press & Journal were
bought by the Canadian press baron, Roy Thomson. Initially Thomson managed his British press interests
from a base in Edinburgh, but after he acquired the Times and Sunday Times, his headquarters shifted to
London.** More recently, the Scotsman has been acquired by two reclusive Scottish brothers, who reside
on a small Channel Island, rarely visiting Scotland. The Aberdeen papers have also moved from the
Thomson Group. The Glasgow Herald was acquired in 1979 by Tiny Rowland’s multinational Lonrho
Group, which had its headquarters in London and substantial business interests in Africa. A management
buy-out returned the Herald to Scottish ownership in 1992. The largest-selling daily in Scotland for nearly
30 years, the Scottish Daily Express, was of course an offshoot of the Beaverbrook-owned Daily Express.

This surrender of ownership to non-Scots had not gone without concern in the country: Roy Thomson
received a frosty reception when he arrived in Edinburgh in the mid1950s, and there was great alarm at
some of his modernising innovations. His attempt to buy the Glasgow Herald in the early 1960s prompted
a concerted campaign to keep the paper in Scottish hands, with a strong appeal to quasi-nationalist opinion
forming a major keystone in this ultimately successful strategy to deny Thomson.” But the fears that non-
Scottish ownership would dilute the Scottish content in newspapers have largely been unfounded. The
Scottish Daily Express, as we have seen, was a quite independent operation from its Fleet Street partner.
Thomson pursued a policy of non-intervention in the policy stance of his papers, only asking that they



made profits. Rowland used Lonrho’s ownership of the London Sunday Observer to mount a sustained
harrying campaign against his arch-rival, Mohammed Al-Fayed, on one occasion producing a mid-week
edition solely to attack Al-Fayed. But the Glasgow Herald was left to plough its own furrow, with
scarcely any editorial interference, especially after one bid to dictate content was rejected by the editor.
When Lonrho was divesting itself of the Herald, an editorial in the paper warmly and sincerely praised the
owners for their non-interventionist stance.”® When the Daily Mirror acquired the Daily Record, the
latter’s political line was shifted from mild Conservatism to staunch Labour, in accord with the parent
paper’s position. But the Record’s quintessential Scottishness remained, and when in 1986 there were
fears that it might be compelled by its quixotic [and crooked] owner, Robert Maxwell to reduce its Scottish
materigl, a strike of journalists attracted widespread popular support, and the proprietor was forced to back
down.

The advent of outside ownership has, indeed, often been beneficial. Fresh new approaches, both
journalistic and managerial, have been encouraged. When Thomson took over the ailing Scotsman from its
decrepit former owners, he revolutionised its advertising and sales departments. News was put on the front
page, a new editor introduced daily senior staff conferences to co-ordinate features, editorials and news
pages, and the stuffy complacent tone of the paper was transformed. As a result circulation, wobbling at in
the early 1950s, rose by 30% in less than a decade.” Secondly, these large companies have the resources
to inject large capital inputs to modernise production processes. Thomson spent over £2 million in a short
time in order to turn the Scotsman round. Also, thanks to the financial backing provided by Lonrho, the
Glasgow Herald was able to move from its old cramped office building to a larger premises, with a new
state-of-the art printing equipment replacing presses which had been installed in the 1870s.*

Scottish newspapers have a long history of involvement with new technology. Somewhat complacently, a
late nineteenth century editor of the Scotsman claimed: ‘it is a noteworthy fact that England, in newspaper
matters as in others, has followed Scotland. In regard to detail and general effectiveness, what the
Scotsman has adopted to-day all English and Scottish journalism adopted on the morrow.’*" This may be
traced back to a determination to prevent metropolitan papers from securing a foothold north of the border.
Thus in the 1860s and 1870s, a series of innovations were pioneered, principally by the Scotsman. Special
trains were hired to have the paper delivered in Glasgow, the Highlands and the north-east of Scotland as
early as local dailies. The Scotsman led a consortium of regional papers which negotiated an arrangement
with the telegraph companies to have news despatched more quickly and more fully from London by
means of a private line. At this time, too, new printing machinery was installed. In 1868 the Glasgow
Herald followed the Times by ordering 2 Hoe (a New York company) 8-feeder printing machines, thereby
replacing the original press, which had been in continuous use for nearly 90 years. In 1875 the same paper
installed 2 rotary presses. The Scotsman almost simultaneously modernised its printing machinery.*'

In the inter-war period, the Daily Record claimed a world first when it put colour photographs on its front
page, depicting the exile of Emperor Haile Selassie from Abyssinia after the Italian invasion. In 1928, the
Scotsman was the first British paper to have pictures telegraphed from Europe. Indeed, the quality of the
photography in the Scotsman was a major feature of the paper’s appeal throughout most of the twentieth
century. So good was it that in the 1960s the New York Times approached the paper to ask for advice to
improve its photography. In 1961, the Scotsman continued to modernise when it acquired a teletypesetter,
at the time the fastest line-setter in the world.*

Given this background, it is perhaps not surprising that the new printing techniques introduced in the last
quarter of the twentieth century were rapidly applied in Scotland. The Greenock Telegraph was one of the
first papers in Britain to switch to web-offset production, and when the Daily Record installed web offset
printing in the early 1970s, it was claimed to be the largest plant of its kind in the world. In the later
1970s, the Johnstone Press, a local press group with nearly 20 titles, initiated the switch from traditional
methods to web offset. In 1980 the Glasgow Herald abandoned old-style hot metal production processes,



10

replacing them with direct input photo composing, and the Scotsman and the Press & Journal soon
followed suit.”

Scottish newspapers have responded positively to the opportunities afforded by the arrival of the Internet
and new electronic services. On the one hand, printing and production have been delocalised. For
example, the text of the Clackmannanshire Wee County News is electronically transmitted every week to
Hartlepool, some 350 kilometres distant in the North of England. The issue is printed there and brought
back to central Scotland by road transport. Similarly, the SUN chain has centralised production of the
various weeklies in one or two sites, while all 12 titles in the Johnstone Group are printed in England..

The four dailies and the Sundays all have web-sites, but of varying quality. Thus, while the Dundee
Courier & Advertiser is a fairly basic production, the Sunday Herald produces unquestionably the most
advanced, sophisticated and user-friendly web-site. The aim is ‘to create a comprehensive resource of all
articles appearing in the Sunday Herald’** Ease of accessing the contents of the paper is facilitated by:
‘the mailing list, a facility that sends a summary of the paper’s content, with links to the key articles and
features, to your inbox every saturday [sic] night after the paper goes to the press.” There are several extra
features available, such as a search engine which gives access to an archive base going back to the paper’s
origins. As a bonus, it is possible for Internet readers to forward any article to a friend by e-mail.** But the
website goes beyond the mundane aim of making the printed version available: ‘the web pages of the
Sunday Herald are intended to be an additional part of the paper, rather than just a Web version of the
printed paper.”*® The main facet of this expanded service is the ‘forum’, as the website home page
declares: ‘Contribute to the Scottish Herald community by taking part in our online discussions of the hot
topics shaping our world — or start your own Soapbox.” The items offered for discussion on 5 May 2000
were: the r%signation of a member of the Scottish parliament ministerial team; Scottish football; and ‘Have
Your Say.’

The use of e-mail by the local press is patchy. Virtually all papers with a web-site have an e-mail facility,
but some have the latter free-standing, so to speak. In 2000, Benn'’s Directory records 10 papers with an e-
mail address, and over nearly 100 without, but a year later the respective figures are 38 and 67. According
to Benn’s Media, in 2000, 6 local papers (excepting free titles) had a website, and by 2001 this had risen to
27. The surge in papers with websites is almost entirely due to two groups, SUN and Johnstone Press,
embarking on a programme to put their papers on the Internet. There is no particular correlation between
either size of circulation or geographical centrality and engagement with new technology. The Greenock
Telegraph, for instance, which appears daily with a circulation of 10,000, is currently only constructing its
web-page, but the Strathearn Herald, selling 2,900 copies a week, already has one. The most remote
newspaper of all, the Shetland News, has had its web-page for several years.

The web-sites for the weeklies are highly varied in the range of services on offer. Those members of the
Johnstone Group essentially provide a reprise of the main contents of the printed edition of the paper,
although the Falkirk Herald’s page offers a "Have Your Say’ facility, in which users have the chance to
vote “Yes/No/Don’t Know’ on a current issue (on May 7 2002, the topic was ‘Should the BNP [British
National Party, an extreme right-wing movement] be allowed to field candidates in local elections?’).**
Those in the SUN group, however, have more adventurous items. As well as the contents of the paper
being accessible, there are entries for ‘News archive’; ‘Have Your Say’; ‘E-mail the Editor’. The most
innovative feature is the ‘Inside Scotland Discussion Board’, which declares, albeit with shaky
punctuation:

Now it’s time to have your say!

Welcome to the Inside Scotland Discussion Board where we invite you to
contribute your thoughts to a range of ongoing debates on all things Scottish

If there is something that winds you up or if you have an opinion to express
this is the place to get involved.? [sic]



11

And if its [sic] an issue you want to raise please feel free to Start a Discussion

On 7 May 2002, the web page listed 65 topics currently open for discussion, ranging through: ‘Dutch
democracy’, ‘Unemployment and Litter’; ‘Plastic jock’; "Loyalist Allegiances’; ‘gay men in 0z’; ‘Plane
Spotters’; ‘Read any good bumper stickers recently?’; ‘Electric brae’; ‘Home from the Sea’. The number
of follow-ups logged to all 65 items was 296.* The Discussion Board is available on all the 18 SUN-
owned papers, so this is a Scotland-wide forum.

Some of those weeklies outside the tent of the major combines also have interesting items. The Inverness
Courier permits an archive search, while the Northern Scot ‘is an on-line paper for Scots both home and
abroad providing both current and archived items.” Three jointly owned Argyllshire titles announce that
‘news items relating to specific locations in the county have been abstracted [from the three papers] to
provide easy access.”*’

In conclusion, it may be assumed that the prospects for the Scottish newspaper industry look secure, thanks
to a combination of the continuing — possibly growing — sense of a separate Scottish national identity and
the arrival of the Scottish parliament in Edinburgh, along with a readiness to move forward by embracing
new technology.

END NOTES

! JICNAR, National Readership Survey [hereafter NRS] : Scotish Regional Report, 1982
(London, 1982). Cf. JICNAR, NRS, 1975 (London, 1975), where the figures are 70% for
England & Wales, 78% for Scotland.

2 Based on Audit Bureau of Circulation [ABC], ABC & VFD Regional Newspaper Data,

January — June 2001.

The population of Scotland is approximately 10% of that of England.

N JICNAR, NRS, Scottish Regional Report, 1982, p. 4.

These are: the [Aberdeen] Press & Journal, the [Dundee] Courier & Advertiser, the

[Glasgow] Herald, the [Edinburgh] Scotsman. Until 1991, the Herald was called the Glasgow

Herald.

6 ABC, UK National Newspapers, March 2002.

’ M. Smith, Paper Lions (Edinburgh, 1994), pp. 153-4.

8 L. Chester & J. Fenby, The Fall of the House of Beaverbrook (London, 1979), pp. 54-5.

’ JICNAR, NRS, Scottish Regional Report, 1982.

J.P.S. Ferguson, Directory of Scottish Newspapers (Edinburgh, 1984).

Willing’s Press Guide gives the number of Scottish and English local papers as, respectively:

1911: 254, 1,784 (14.2%); 1938: 183, 1,322 (13.8%); 1970: 160, 1,063 (15.1%).

12 R.D. Anderson, Education and the Scottish People, 1750-1914 (Oxford, 1995), p. 305.

R.D. Anderson, Education and Opportunity in Victorian Scotland (1983), p. 157.

Interestingly, the equivalent figure for Germany, widely regarded in later nineteenth

century Britain as the exemplar for high levels of university attendance, was 1 in 2,600.

C.A. Cooper, An Editor’s Retrospect (London, 1896), p. 282 .

13 A. Phillips, Glasgow’s Herald. Two Hundred Years of a Newspaper, 1983-1983 (Glasgow,
1982), pp. 68-81; J.C. Smith & W. Wallace, Robert Wallace. Life and Last Leaves (London,
1903), passim.

16 Cf. L. Paterson, The Autonomy of Modern Scotland (Edinburgh, 1994), pp. 46-72, 103-31.

17 C.G. Brown, Religion and Society in Scotland since 1707 (Edinburgh, 1997), p. 46.

18 R.M.W. Cowan, The Newspaper in Scotland: a Study of its First Expansion, 1815-60
(Glasgow, 1946), pp. 105-17, 224-53.

19 Ibid., pp. 133-65.

20 G. Rosie, Hugh Miller. Outrage and Order: a Biography (Edinburgh, n.d.).

o J.G. Kellas, ‘The Liberal Party and the Scottish Church Disestablishment Crisis’, English

Historical Review, 79 (1964), pp. 31-46; 1.G.C. Hutchison, 4 Political History of Scotland,



12

22

23

24
25
26

27

28
29

30
31
EY)
33
34
35
36
37
38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49
50

1832-1924 (Edinburgh, 1986), pp. 147-9, 156-64, 183-5, 199-204, 208-9

R. Currie et al., Churches and Churchgoing (Oxford, 1977), p. 31. The 1970 Scottish

figure was a decline from higher totals reached between 1900 and 1970.

T. Gallagher, ‘The Press and Protestant Culture: a Case Study of the Scottish Daily Express’,
in G. Walker & T. Gallagher (eds.), Sermons and Battle Hymns (Edinburgh, 1990), pp. 193-
212.

1bid., p. 200.

Ibid., p. 203.

See Cowan, Newspaper in Scotland, pp. 121-5, 262-4, 341-51 for press coverage in the first
half of the nineteenth century.

Magnusson, Glorious Privilege, pp. 3-11;Hutchison, Political History of Scotland, pp. 114-5,
225.

E.g., ‘Land Allocation in Morvern’, Oban Times, 3 March 1883.

E.A. Cameron, Land for the People? The British Government and the Scottish Highlands,
c1880-1925 (East Linton, 1995), pp. 124-43

Magnusson, Glorious Privilege, pp. 70-5

Smith, Paper Lions, pp. 13-52.

1bid., pp. 106-14.

W. Donaldson, Popular Literature in Victorian Scotland (Aberdeen, 1986), pp. 1-71, 145-50.
R. Braddon, Roy Thomson of Fleet Street (London, 1965), pp. 191-249.

A. Kemp, The Hollow Drum (Edinburgh, 1993), pp. 39-40.

1bid., pp. 42-50.

P. Meech, ‘The Daily Record: A Century of Success’, Scottish Affairs, 13 (1995), pp. 9-11.
Magnusson, Glorious Privilege, pp. 159-70; Braddon, Roy Thomson, pp. 193-209; A.M.
Dunnett, Among Friends (London, 1984), pp. 129-40..

Magnusson, Glorious Privilege, pp. 172-4; Phillips, Glasgow’s Herald, pp. 167, 170-4; D.
Hutchison, “The Ownership, Control and Finance of the Media’, in D. Hutchison (ed.),
Headlines (Edinburgh, 1978), pp. 85-6.

Cooper, Editor’s Retrospect, p. 167.

Magnusson, Glorious Privilege, pp. 40-9; Phillips, Glasgow’s Herald, pp. 70-2, 80-5.
Meech, ‘Daily Record’, pp. 2-3; Magnusson, Glorious Privilege, pp. 121-2, 175-6; Dunnett,
Among Friends, pp. 141-2.

F. Johnston, ‘The Press in Scotland’, in D. Campbell (ed.), The British Press (London, 1978),
pp. 44-5.

www.thecourier.co.uk; www.thesundayherald.com.

www.thesundayherald.com.

www.rampantscotland.com/newspaper.

www.thesundayherald.com.

E.g., the websites of the Hawick News - Hawick Today (www.hawicktoday.co.uk) and of the
Falkirk Herald - Falkirk Today (Www.falkirkherald.co.uk).
www.inside-scotland.co.uk/renfrewshire/express.

www.inverness-courier.co.uk; www.rampantscotland.com/newspaper.



	Newspapers RT
	-
	END NOTES

